Här kan du följa arbetet med utveckling av NO-ämnena i Norrköpings kommun. Läsa om olika utvecklingsprojekt och kompetensutvecklingsinsatser samt hitta inbjudningar till olika fortbildningar. Vi vänder oss till för-, grund- och gymnasieskola. Vi som skriver är:
Sara Westling, Ma-NO-TK lärare åk 1-7, NTA-samordnare, NT-utvecklare och projektledare. sara.westling@norrkoping.se
Bosse Larsson, Förstelärare med riktat uppdrag, Ma-NO-lärare. bo2.larsson@norrkoping.se
Charlotta Nordlöf, Kommunlicentiand och gymnasielärare i teknik. Charlotta.nordlof@norrkoping.se
Maila oss gärna med tips om vad du vill läsa om här - och dela gärna med dig av saker som händer i NO på din skola. Ett tips är att prenumenera på våra inlägg (fyll i din mailadress i fältet nedan till höger - klicka på submit) så får du ett mail när det kommer ny information här på sidan.




måndag 5 maj 2014

De tre förmågorna i NO: "Att arbeta med begrepp"

Göran Aldman, lärare, utbildare mm,  berättade om "Begreppsorienterat lärande". Tanken är att gå på djupet med olika begrepp genom att se på helhet - delar. Detta utifrån hjärnans mer eller mindre naturliga sätt att vilja sortera och hitta mönster. Här tränas NO-förmågan "Att arbeta med begrepp" genom att varje begrepp "benas" upp i mindre underavdelningar.
I exemplet nedan så är det begreppet "bil" som utvidgas till olika typer av bilar. Av dessa väljs "personbil" som sedan delas upp i några olika kategorier. Av dessa väljs "miljöbil" som får utgöra nytt begrepp som delas upp i underavdelningar, i detta fall "elbil" som i sin tur delas upp  i "batteri"  - litium". En mindmap-liknande övning som kan ta olika vägar beroende på vilka val man kommer överens om.



Att sedan träna på begreppen genom begreppskartor där pilar visar samband (nedre bilden i collaget, förvisso ett exempel från musik...) är ett ytterligare sätt att befästa begreppen. Här kan man utmana elever genom att de får förklara ord som ej ligger självklart nära varandra - utan kräver flera steg - och det gör att elever kan få chans att visa fördjupad förståelse. Kanske något att prova - NO-ämnen är ju begreppstäta och det kan behövas olika sätt att befästa hur begrepp hänger ihop. //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar